top of page
  • Writer's pictureLAWGIC STRATUM


Author: Ritika Gosh

What is the TRP SCAM?

  • A phony TRP racket was revealed in October when the Broadcast Audience Research Council recorded a grievance through Hansa Research Group – one of BARC's merchants on commitment with board homes, or "individuals' meters". A portion of the channels was blamed for gear their TRPs by paying off certain families to watch it.

  • Aside from Republic TV, Box Cinema and Marathi channel Fakt Marathi were the others named during primer examination. Afterward, News Nation and Mahamovie stations were additionally officially named for the situation.

  • On October 14, Republic TV's Executive Editor Niranjan Narayanaswamy and Senior Executive Editor Abhishek Kapoor shown up before the wrongdoing part of the Mumbai Police to record their assertions for the situation. Republic TV Chief Executive Officer Vikas Khanchandani had shown up before the Mumbai for addressing in the event that on October 11. The TV channel's Chief Financial Officer Shiva Subramaniyam Sundaram should show up before the police on the earlier day, however, he requested a reschedule referring to "individual responsibilities".

  • Republic TV has consistently asserted that the request to its top editors in the TRP trick was important for an "urgent witch chase" by Singh. They have likewise blamed the police for seeking after a plan against a free press. In October, the channel had said it would sue Mumbai Police Commissioner Param Bir Singh for Rs 200 crore for supposedly harming its standing by connecting it to the case.

The case-

Mumbai top cop Param Bir Singh on October 8 declared it had busted a trick to control TRP evaluations and lift publicizing incomes by Republic TV and two Marathi channels, in particular, Box Cinema and Fakt Marathi.

Cops have captured four individuals: Vishal Bhandari, previous worker of Hansa Research; Bamopallirao Mistri, who prior worked in film creation houses; owner of Fakt Marathi Shirish Shetty; and, proprietor of Box Cinema Narayan Sharma and booked them for cheating and criminal penetrate of trust.

Recent updates-

According to Mumbai Police, families, remembering those for ghettos, were paid Rs 400 to Rs 500 per month to keep the 3 channels turned on to control the TRPs.

Broadcast Audience Research Council (BARC) gave the agreement to introduce 1,800 indicators in Mumbai to screen TRPs to an organization called Hansa Research. Hansa documented a police protest against some ex-workers who abused information on families where TRP observing frameworks were introduced.

Up until now, Mumbai Police has recorded explanations of Republic Group CEO Vikas Khanchandani, Republic TV CFO Shiva Sundaram, COO Hersh Bhandari, and leader editorial manager Niranjan Narayanswami; Hansa CEO Praveen Nijhar.

Following seven days of contention around TV news channels controlling TRPs, the Broadcast Audience Research Council (BARC) on Thursday delayed its week by week rating for all news channels for the following three months.

BARC said the period would be accustomed to carry the framework of theappraisals to worldwide principles and debilitate "unlawful incitement of its board home watchers". It said it would "survey and increase the current norms of estimating and revealing the information of specialty classifications to improve factual heartiness and altogether hamper expected endeavours to invade board homes".

BARC's activity to audit and redress will stretch out to all English, Hindi, provincial, and business news channels. It will notwithstanding, keep on delivering week by week crowd gauges for news by state and language.

Quick synopsis-

The wrong doing branch so far captured 12 people, including Republic TV's conveyance head, regarding the case. The phony TRP trick became visible a month ago when the appraisals organization Broadcast Audience Research Council (BARC) documented a grievance through Hansa Research Group, charging that specific TV slots were fixing TRP numbers.

Mumbai Police:

On Tuesday recorded a charge sheet in a court here in the supposed TRP (Television Rating Points) fixing trick. The charge sheet was submitted under the watchful eye of a justice's court by the police's Crime Intelligence Unit (CIU), which is directing a test into the case, an authority said. The wrong doing branch so far captured 12 people, including Republic TV's conveyance head, regarding the case.

The phony TRP trick became exposed a month ago when appraisals agencyBroadcast Audience Research Council (BARC) documented an objection through Hansa Research Group, asserting that specific TV stations were fixing TRP numbers.

Hansa had been entrusted with introducing indicators, which record viewership information (which channel has been viewed and for how long) at test family units.

TRP is significant as the publicizing income of channels relies upon it.


  • Ramgarhia's lawyer, Aditya Mithe, told the court his customer had no task to carry out for the situation however had been captured on "shaky grounds".

  • The court acknowledged the police's request and broadened his care till Monday.

  • Ramgarhia is the fourteenth individual to be captured for the situation. The police have asserted Ramgarhia given mystery and secret data to which he was privy as COO somewhere in the range of 2014 and 2020. The police have said he additionally approached data on family units where the indicators have been introduced.

  • The police started a test into the supposed trick after BARC documented an objection through Hansa Research Agency about gear of TRP by certain channels.

  • TRP, estimated by recording viewership information at test families, is critical for drawing in publicists.

The TRP fixing case-

Mumbai Police Commissioner Param Bir Singh had before said that it busted a racket to control TRP appraisals and said that Republic TV is among three channels being examined for the supposed extortion case.

  • Republic TV has denied bad behaviour.

  • Few families were allegedly paid around ₹400 to 500 every month to keep Republic TV on, the police chief added. The supposed control brings about a misjudged target crowd for sponsors, Singh expressed.

The Mumbai Police Crime Branch had recorded a 1,400-page chargesheet in the TRP trick case. The assertions of around 140 observers have been connected to the chargesheet.

As indicated by the police, aside from this, Republic TV authorities had reached link administrators to utilize double landing channel number (LCN) innovation — which encourages the survey of a similar channel on two diverse channel numbers simultaneously — to control the numbers. The CEO knew about it as he was a piece of the channel's interior WhatsApp bunch where conversations on LCN occurred, police said.






36 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page